Diverse horeca wordt steeds specifieker, waarom?
We zien de afgelopen jaren steeds vaker hele specifieke horecabedrijven haar deuren openen. Met specifiek wordt bedoeld dat de restaurants slechts één specifieke keuken serveren en soms slechts specifieke gerechten uit één keuken. De restaurants schieten als paddestoelen uit de grond en blijven over het algemeen ook nog eens bestaan! Dit is in de horecawereld een bijzonder fenomeen dat de laatste jaren steeds zichtbaarder wordt. In deze blog vertellen we je hoe dit komt en hoe jij er als consument je voordeel mee kan doen.
Specificeren = professionaliseren
Als je als horeca onderneming ervoor kiest om slechts uit één keuken eten te serveren, dan wordt je hier vanzelf ontzettend goed in! Als je iedere dag weer dezelfde gerechten bereidt, dan worden de koks hier heel goed in en ontdek je ook veel sneller hoe je het gerecht kunt optimaliseren. Als je bijvoorbeeld als restaurant slechts één bord bami per dag serveert, dan zal dit gerecht door de tijd heen niet verbeteren op het gebied van kwaliteit. Als jouw restaurant iedere dag 300 borden bami serveert, dan is de kwaliteitsverbetering bijna dagelijks merkbaar. Als je dus wilt dat jouw restaurant bekend staat om haar kwalitatieve en unieke producten, dan kun je beter kiezen voor enkele producten dan voor een breed scala aan producten.
Keuzevrijheid mensen
Consumenten hechten ontzettend veel waarde aan keuzevrijheid. Als men zichzelf de vraag stelt: “Wat eten we vandaag”, dan werd deze vroeger vaak beantwoord met een redelijk basaal antwoord. Door de keuzevrijheid van tegenwoordig wordt deze vraag steeds vaker met iets specifieks beantwoord. Als je vervolgens dit specifieke gerecht opzoekt in een zoekmachine als Google, dan kies je sneller voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit gerecht. Als je bijvoorbeeld zin hebt in patat, dan ga je sneller naar een friettent dan naar een Chinees restaurant waar ook patat wordt gereserveerd.
De mens is op ontdekkingsreis
De ‘moderne’ mens is de afgelopen decennia op zoek geweest naar zichzelf. Dit uit zich op verschillende manieren. Op zoek gaan naar jezelf doe je door te experimenteren met nieuwe dingen uit het dagelijks leven of door bijvoorbeeld op wereldreis te gaan. Er zijn nog tal van manieren om jezelf te ontdekken, maar één ding is wel zeker. Als je jezelf en je voorkeuren hebt ontdekt, dan zal je deze ontdekkingen proberen na te streven. Dit uit zich bijvoorbeeld in een ontdekking op een wereldreis. Als je tijdens deze wereldreis ontdekt hebt dat je een specifiek Surinaams recept ontzettend lekker vindt, dan zal je in Nederland op zoek gaan naar restaurants die gespecialiseerd zijn in de bereiding van dit recept! Met de opening van hele specifieke horecaondernemingen wordt gehoor gegeven aan deze ontdekkingsreis van de mens.